تاریخ امروز :29 اسفند 1402
تفاوت pms با pmdd؟

تفاوت pms  با pmdd؟

آیا من PMS دارم یا این PMDD است؟

بسیاری از زنان یک هفته یا بیشتر قبل از شروع قاعدگی احساس متفاوتی دارند. آن ها ممکن است افسرده شوند، اغلب گریه کنند، احساس عصبانیت کنند، آکنه شوند، سینه های حساسی داشته باشند، احساس خواب آلودگی کنند، انرژی کم تری داشته باشند و احساس سنگینی یا نفخ داشته باشند. اگر هر ماه تقریبا در یک زمان مشابه این مشکلات را دارید و با شروع پریود از بین می روند، احتمالا به سندرم پیش از قاعدگی (PMS)  مبتلا هستید.

اما اگر علائم سندرم پیش از قاعدگی آن قدر شدید است که شما را از انجام کار های عادی که در محل کار یا خانه انجام می‌ دهید باز می ‌دارد، یا اگر بر نحوه ارتباط شما با افراد زندگی‌ تان تأثیر می‌ گذارد، ممکن است به اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD)  مبتلا باشید، که شکل شدید تر PMS است.

علائم مشابه PMS و PMDD

علائم مشابه PMS و PMDD

تا 75 درصد از زنانی که پریود می شوند ممکن است PMS خفیف داشته باشند، اما PMDD بسیار کم تر شایع است. فقط بین 3 تا 8 درصد از زنان را مبتلا می کند. زنان مبتلا به PMS خفیف ممکن است برای مقابله با علائم به کمک پزشک نیاز نداشته باشند. اما زنان مبتلا به PMDD ممکن است لازم باشد با پزشک خود در مورد راه هایی برای بهبود مشکلات خود صحبت کنند.

در نگاه اول، PMS و PMDD ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، زیرا علائم مشابهی دارند، از جمله:

  • نفخ
  • سینه های حساس
  • سردرد
  • درد عضلانی یا مفصلی
  • خستگی
  • مشکل خواب
  • هوس های غذایی
  • تغییرات در خلق و خو

تفاوت علائم PMS و PMDD؟

تفاوت علائم PMS و PMDD؟

اما PMS و PMDD از چند جهت متفاوت هستند. مثلا:

  • افسردگی: اگر PMS دارید، ممکن است احساس افسردگی کنید. اما اگر PMDD دارید، غم و اندوه شما ممکن است آن قدر شدید باشد که احساس ناامیدی کنید. حتی ممکن است به خودکشی فکر کنید.
  • اضطراب: وقتی PMS دارید ممکن است احساس اضطراب کنید. اما با PMDD، اضطرابی که احساس می کنید احتمالا در سطح بسیار متفاوتی است. برخی از زنان مبتلا به PMDD احساس می کنند که بسیار تنش دارند یا در حالت افراطی هستند.
  • نوسانات خلقی: زمانی که PMS دارید، ممکن است بد خلق شوید. یک دقیقه احساس شادی می کنید و لحظه بعد ناراحت یا عصبانی هستید و احتمال گریه شما بیشتر است. اما با PMDD، نوسانات خلقی شما بسیار شدید تر خواهد بود. ممکن است به شدت عصبانی شوید و احتمالا چیز هایی شما را آزار می ‌دهند که معمولا شما را آزار نمی دادند. ممکن است دعوا را انتخاب کنید، حتی اگر این سبک معمول شما نباشد. همچنین ممکن است برای چیز هایی که معمولا شما را ناراحت نمی کند گریه کنید. ممکن است احساس کنید کنترل زندگی خود را ندارید.
  • احساسات: در مورد زندگی شما اگر PMS دارید و احساس افسردگی می کنید، ممکن است کمی از برنامه معمول خود فاصله بگیرید. اما اگر PMDD دارید، احتمالا به شغل، سرگرمی‌ های تان، دوستان و خانواده ‌تان اهمیت نمی ‌دهید.

دلایل PMS و PMDD؟

دلایل PMS و PMDD؟

هیچ کس دلایل دقیق PMS یا PMDD را نمی داند، اما تصور می شود که تغییرات در سطح هورمون ها در این امر نقش داشته باشد. ژنتیک نیز ممکن است نقش داشته باشد. افسردگی همچنین با PMS و PMDD مرتبط است، اگرچه یکی باعث بروز دیگری نمی شود. با این حال، تغییرات در سطح هورمون ممکن است اختلالات خلقی مانند افسردگی را بد تر کند.

آیا PMS و PMDD تشخیص داده می شود؟

اگر این 10 ویژگی را دارید، انسان کمال‌گرایی هستید بیشتر بخوانید: اگر این 10 ویژگی را دارید، انسان کمال‌گرایی هستید

آیا PMS و PMDD تشخیص داده می شود؟

هیچ آزمایش رسمی برای تشخیص PMS یا PMDD وجود ندارد. یک پزشک، معمولا یک متخصص زنان، می ‌تواند به شما بگوید که آیا PMS دارید یا PMDD؟ البته پس از صحبت درباره علائم خود.

آن ها ممکن است از شما بخواهند که نموداری را برای چند هفته پر کنید تا تایید کنید که زمان علائم شما با مشخصات PMS یا PMDD مطابقت دارد. علائم شما باید 1 تا 2 هفته قبل از قاعدگی وجود داشته باشد، سپس با شروع قاعدگی برای حداقل دو دوره قاعدگی از بین برود.

درمان های موثر برای PMS و PMDD؟

درمان های موثر برای PMS و PMDD؟

این که آیا به درمان نیاز دارید بستگی به خفیف یا شدید بودن وضعیت شما دارد.

برخی از زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی خفیف می توانند علائم خود را با تغییر شیوه زندگی، از جمله ورزش، تغییر در رژیم غذایی، خواب با کیفیت و کاهش استرس، کنترل کنند. برخی دیگر ممکن است به دارو های بدون نسخه یا دارو هایی که پزشکشان تجویز می کنند نیاز داشته باشند.

اگر مبتلا به PMDD هستید، این تغییرات سبک زندگی ممکن است تا حدودی کمک کننده باشد، اما پزشک احتمالا برای شما دارو نیز تجویز خواهد کرد. دو نوع دارو وجود دارد که به کاهش علائم در زنان مبتلا به PMDD کمک می کند:

  • دارو های ضد افسردگی: از آن جایی که PMDD بر خلق و خو تاثیر می گذارد و می تواند باعث افسردگی شود، پزشکان اغلب مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) را تجویز می کنند. این ها دارو های ضد افسردگی هستند که می توانند بر یک ماده شیمیایی در مغز شما به نام سروتونین تأثیر بگذارند. مصرف این ها احتمالا می تواند به تسکین بسیاری از علائم PMDD که بر خلق و خوی شما تاثیر می گذارد کمک کند.
  • قرص های ضد بارداری: هنگامی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنید، تخمک گذاری نمی کنید که احتمالا علائم PMDD را کاهش می دهد. قرص های ضد بارداری اغلب علائم فیزیکی مانند درد را نیز تسکین می دهند. یکی از این قرص ها، دروسپیرنون و اتینیل استرادیول (Yaz) برای کمک به PMDD مورد تایید FDA است.

سخن آخر

با توجه با علائم خود می توانید تضخیص دهید که آیا اختلال PMS یا PMDD دارید؟ در صورتی که PMDD دارید باید با یک مشاور صحبت کرده و علائم و شرایط خود را کنترل کنید تا بتوانید زندگی روزمره خود را بهتر از پیش ادامه دهید.

 

درباره “تفاوت pms  با pmdd؟” بیشتر بخوانید:

5 یک نظر

  1. بهروز کیان پاسخ

    دولت محترم لطفا به داد جامعه معتاد برس،لطفا لطفا، دست قاچاقچی رو قطع کن،من دیدم به کارگر که با زحمت پول درآورده و درگیر اعتیاد هست چه آشغال ی میدن

  2. سجاد دهقانی پاسخ

    سلام
    این دوره خیلی خوب بود (آنچه که آموختید چیزی بود که نیاز داشتم) فقط من ازتون یک درخواستی دارم:
    اگر میشه لطف کنید کمی راهنمایی برسونید ما از کجا میتونیم بفهمیم آمار کشور های مختلف را به دست بیاریم منظورم اینه برای مثال:
    الان پول ما ارزشش پایین آمده، و بهترین موقعیت برای صادرات هست یکی از راه های تبلیغات محصولات مون، تبلیغ در شبکه های اجتماعی (کشورهای همسایه) مثل پاکستان، ترکمنستان، عراق… هست
    ما چطوری بفهمیم که این کشور بیشتر از چه پیام رسانی استفاده میکنه اونجا براشون تبلیغات کنیم و در اینجا به بازرگانان خود کشور ها بفروشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    همچون اطلاعاتی مثل همین صادارت و آمارگیری از کشور های مختلف…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *